Pers' Hjemmeside.

Link til Cairns

Tasmania. 2005

05.06.05
Efter mange timer i fly og med mellemlanding i London, Singapore, Melbourne, lander vi i Hobart på Tasmanien søndag morgen kl. ca. 09.00 lokal tid, vi blev afhentet i lufthavnen og kørt til vores hjem for den næste uge, efter vi havde sundet os lidt, drukket lidt kaffe blev vi kørt en dejlig tur rundt i byen, vi fik set beboelseskvarterer og de gamle bastioner, med gamle forlader kanoner og voldanlæg.
06.06.05
Efter en god nats søvn startede vi dagen med at køre op på bjerget Mt. Wellington som er 1271 m højt, desværre var det lidt diset og koldt på toppen, så det gav ikke helt den oplevelse det kunne ha' været. Vi fortsatte dagen med at køre tilbage igennem Hobart, over Hobart Bridge ud til en dyrepark hvor der var Kænguruer,  Koalabjørne, Papegøjer, Tasmanian Devil, Vombats, og mange andre dyr.

Video med Tasmania Devil

Video med Kænguruer

07.06.05
Dagen startede med at hente en udlejningsbil, for i dag skal vi til Strahan, en tur på ca. 300 km, men det er ikke vej som vi kender det, undervejs kom vi forbi et stort vandkraftværk, hvor man fører vander i store rør oppe fra søen, ned til turbinen, vi stoppede også op ved søen Lake ST. Clair, en stor flot sø, hvor man næsten kun kan blive for kort. Vi skulle videre mod Strahan, og passerede hen over Lake Burbury,  men først igennem Queenstown, hvor området bar tydelig præg af minedriftens nedslidning, der er dog lavet tiltag i form af at begrænse forureningen, det kunne ses at planterne var begyndt at gro igen. den sidste del af turen fra Queenstown til Strahan ca. 30 km. er et vejstykke med 300 sving så gennemsnitsfarten var ikke særlig stor, det var næsten mørkt da vi nåede frem, så ind på hotellet, The Strahan Village, og ud for at få noget at spise, så var den dag gået.
08.06.05
Vi stod op til en pragtfuld morgen fjorden var spejl blank, efter morgenmaden kørte vi nogle få km. om til The West Coast Wilderness Railway, en gammel jernbane op over bjerget til Queenstown, hvoraf halvdelen er med så stor stigning at der er en tandstang monteret mellem skinnerne og et tandhjul på lokomotivet, for ellers ville det ikke kunne trække sig op af stigningerne, en dejlig tur over bjerget, med skøn udsigt, dejlig servering i vognen, en tur der bød på mange dejlige indtryk, vel fremme i Queenstown, blev vi kørt tilbage med bus. Efter togturen kørte vi ud mod vest for at se den smalle indsejling til fjorden, stedet kaldes Hell Gate, dagene er ikke så lange på den årstid, så det blev mørkt imedens vi var derude, dagen sluttede med et godt måltid mad på hotellet.

Video fra West Coast Railway

Video Solnedgang Hell Gate

09.06.05
Tilbage turen til Hobart begyndte, den lignede til forveksling udturen, vejene var stadig lige snoede, men vi gjorde dog holdt ved et par udsigtssteder for at nyde udsigten.
10.06.05
I dag er planen et tur til den gamle fangelejr Port Arthur som ligger syd øst for Hobart, en køretur på ca. 100 km, køreturen går som de andre dage gennem smukke landskaber og på vejen kommer vi forbi Devils Kitchen, som er nogle  klippeformationer, i samme område ligger Blowhole, en lille indsø dybt nede i klipperne, hvor der igennem klippen ud mod vandet er et stort hul således at der i stormvejr trykkes en masse havvand under stort tryk ind i søen så vandet sprøjter mange meter op i luften, det var stille vejr den dag vi var der, men jeg har fundet et par billeder på nettet der viser hvordan det ser ud.  Port Arthur er et meget stort kuperet område hvor der midt i 1800 tallet blev bygget en stor straffelejr, mange af husene er endnu tilbage nogle dog som ruiner, det vil blive for meget at skrive om Port Arthur her, men hvis du vil se mere så følg  linket til Port Arthurs hjemmeside
11.06.05
Lørdagen startede med et besøg på det store Salamanca Market hvor der ikke er den ting man ikke kan købe efter markedsturen var det tid til at tage i sommerhus ved, Coles Bay en køretur på ca. 200 km så det var sidst på dagen da vi kom frem, selv om det var vinter, var temperaturen  ca. 18 g, og der blev der tændt op i den udendørs gril for at tilberede aftensmåltidet.

Video med aftensmaden til beredes.

12.06.05
Søndagen blev brugt til udflugt i det naturskønne område, skønheden kan ikke beskrives, så klik på billedsiden fra området ved Coles Bay, dagen gik hurtigt og næste morgen tidligt op for at nå flyveren til Sydney afgang Hobart lufthavn kl. 09.55 der var jo bare lige 200 km. tilbage til lufthavnen. Forventet ankomst til Sydney, kl. ca. 12.00 Hvis du vil se videoklip fra Coles Bay så klik på linket.   Video Coles Bay