Pers' Hjemmeside.

Kirsten

Hanne & Per

04.10.03 lørdag

Afrejse fra Kastrup kl. 17.00 fløj med KLM  i 737- 400 til Shipul  Airport i Amsterdam en flyvetur på ca 1 time. Afgang fra Shipul mod Bankok kl. kl 20.00 med KLM i 747- 400 Jumbojet flyvetid til Bankok ca 11 timer mellemlanding ca. 2 timer derefter videre med samme maskine til Chiang Kaj-shek Internationale Airport ved Taipei Hovedstaden i Taiwan ankomst lokal tid ca. 19.30, søndag d. 05.10.03 , lokal tid i Taiwan er 6 timer før dansk sommertid, efter indrejse tjek ( masser af papir) kørte bussen os til vores hotel Harbour View Hotel i Keelung, vel installeret på 8 sal begav vi os ud i byen til middag på en lokal restaurant (kinesermad med pinde)

06.10.03 mandag

Efter en god nats søvn, på meget hårde madrasser og et godt morgenmåltid, der var mest kinesisk morgenmad, men heldigvis også ristet brød med smør og marmelade, osten fandt vi senere i et lokalt 24H supermarked, blev vi afhentet af bussen og kørte mod nord op til Leliou Sea World, en sandstens park med flotte formationer i sandsten slidt ud i det bløde materiale af havvandet Herefter kørte vi til et templet kaldet Koraltemplet hele templet var beklædt men koraler, muslingeskaller og sneglehuse, her mødte vi første gang, den skik Budisterne bruger med at brænde penge af for derved at sende penge til deres forfædre således at der er mulighed for at fortsætte rejsen, man har dog fremstilet sedler specielt til formålet. Dernæst gik turen til endnu et tempel stort og flot bygget i granit, marmor og glas. Inden dagens afslutning så vi Danshuei, Fishermands Freind  en stor flot havn for både lyst, tur og fiskerbåde dagen gik på hæld det er på denne årstid mørkt ved 18.30 tiden

7.10.03 tirsdag

Vi starter dagen med at gå i samlet flok til et lille the hus et par gader henne,  men snart efter er det ikke the der blev serveret men Taiwan Beer, stemning blandt de herboende bliver lidt løftet, og snart tager de fat på en kinesisk skik, nemlig at synge til et videoprogram hvor teksten ruller hen over skærmen på en sådan måde at skriften skilter farve i den takt der skal synges.Herfra starter dagens program først med en bytur gennen små gader med alverdens boder der sælges alt fra slagtervare, tøj til brugte fjernsyn, vi ender via nogle meget lange trapper oppe ved Havets gudinde, hvor bussen henter os vi kører til Hsinchu hvor vi er inviteret til middag , efter middagen kører vi til Langmingshan National Park Dagen blev afsluttet med en tur gennem Taipei natgade, aldrig har jeg set så meget forskelligt udbudt til salg alt fra slanger til fodmassage kunne købes her.

08.10.03 onsdag

Onsdags turen startede i Dahi

Herefter gik turen til Shrmen Resevoir et meget stort brugsvands resevoir hvorfra man henter brugsvand til befolkningen i området, der er i øjeblikket vandunderskud det var tydeligt at se vandspejlet lå flere meter lavere end normalt, og manglede et stort stykke i at komme op til sluseportene, derefter kørte vi til en Park kaldet Window on China, en park hvor der er en masse modeller af bygninger i Taiwan i et område af parken var der kopier af andre kendte bygninger i resten af verden, endelig var der en stor forlystelsespark, med bla. En meget stor vandrutsjebane.

09.10.03 torsdag

Dagen hvor der skulle holdes Sølvbryllup alle blev samlet ved sølvbrudeparrets dør kl 7.00 for afsyngelse af Det er så yndigt at følges ad, døren gik op og sølvbrudeparret var blevet taget på sengen hvilket påklædningen tydelig viste. Efter morgenmaden luskede vi lidt rundt på egen hånd, på vores tur rundt så en flot pyntet ladvogn, og fandt senere ud af at det er den måde hvorpå man transporterer de døde til gravpladsen. Snart blev det tid at gøre sig klar til  festen om aftenen på Grand Hotel i Taipei et meget flot hotel, hyggelig fest, med god mad og fin stemning

10.10.03 fredag

Fredagen startede med et besøg på Nationalmuseet, med mange flotte oldtidssager, herefter fortsatte turen rundt i Taipei hvor vi også så Monumentet over Chiang Kaj-shek, desværre kunne vi ikke komme ind idet det var Taiwans nationaldag og der var et arrangement for spidserne, monumentet ligge på en meget stor park i Taipei, hvor også national senen og skuespillerskolen har til huse, turen rundt i byen fortsatte vi kom forbi Præsidentpaladset, en stor imponerende bygning hvor der heller ikke var til at komme nær stadig grundet nationaldagen. Der findes på Taiwan utrolig mange grønne områder det skyldes sikkert at man ikke bor som os med haver, og lignende i nærheden så fritiden bruges ude.

11.10.03 lørdag

Startede vi turen rundt om Øen og kørte ned langs østkysten mod Dashi videre til Toushen vandfald, på turen så vi den meget flotte natur langs kysten mod Stillehavet, igennem Jiaushi  til Ilan hvor vi noget overraskende skulle overnatte, der gisnes om at det var vognmanden der spillede os et puds idet vi skulle have en anden bus dagen efter så det var med ikke at komme for langt væk for at begrænse kørslen med tom vogn.

12.10.03 søndag

Vi kørte til Suao Port og videre til et besøg på et jordskælvscenter hvor vi oplevede et kunstigt jordskælv, samt en tur i vind tunnel, derefter gik turen til en marmorfabrik hvor de bearbejde den marmor der brydes i området til alverdens flotte figurer, plader til belægning, gulve, og beklædninger, samt havemøbler.

13.10.03 mandag

Vi kørte lidt tilbage mod nord for at komme ind til Taijugu National Park, en meget smuk tur ad snoede veje langs en stor fossende elv i marmorbjergene, ind til et besøgscenter, turen gik samme vej tilbage og derpå atter mod syd langs Stillehavskysten forbi søjlen der angiver Tropic of Cancer ( Krebsens vendekreds) ned til et lille sted de kaldte Water rund up, en lille bæk hvor synsbedrag gør at det ser ud som om vandet løber op ad bakke. Dagens tur ender i Taitung, på et Japansk inspireret hotel med helbredende svovlbade, hvor vandet kommer fra naturlige varme kilder som er svovlholdigt.

14.10.03 tirsdag

Turen fra Taitung fortsætter sydpå  til  Daren, Feenggang Port herfra mod vest til Kending, hvor vi købte en sejltur Taiwan strædet ned til den sydligste spids forbi Sailing Rok. Der er den pussighed at al trafik ud og ind af havnen skal klirres, d.v.s at både tur og fiskerbåde skal henvende sig på havnekontoret og fortælle hvor mange og hvem de medbringer. Turen gik herefter mod nord igennem Kaohsiung, til Tainan, med et besøg i deres natmarked som var meget stort.

15.10.03 onsdag

Tainan bød på mange oplevelser vi så byens tre gamle forsvarsværker fra tre forskellige tidsaldre, og så også byens gamle byport, nordpå igen til Yungjing hvor vi så et dyre center med Krokodiller, slanger tigere og aber. I templet Beigang overværede vi den rituelle afbrænding af penge, penge som går til forfædrenes fortsatte rejse i det ukendte, og måden at sætte de obligatoriske røgelsespinde

16.10.03 torsdag

Torsdag gik turen videre nordpå gennem det smukke landskab til et område der i 1999 blev ramt af et meget kraftigt jordskælv, hvor der som minde stadig er et tempel og en skole  sammenstyrtet som det blev fundet om morgenen efter jordskælvet, samt et stort museum om jordskælv, det var lukket da vi kom, herefter gik turen mod hjemlige himmelstrøg nemlig tilbage til Keelung, hvor vi igen indlogerede os på Harbour View Hotel

17 & 18.10.03 fredag & lørdag

Dagene blev brugt til at hvile lidt ud oven på strabadserne, lidt ture på gåben rundt i byen, og ellers afslapning.

19.10.03 søndag

Formiddagen gik med at traske lidt rundt i Keelung, lidt hygge på hotellet samt forberedelse til hjemrejsen, vi blev hentet i bus ved hotellet kl. 1500 og kørte mod lufthavnen de ca. 50 km tog næsten 2 timer, vel fremme i lufthavnen begyndte hele den tyrkiske musik med udrejse papirer, først indtjekning, hvem sagde overvægt ved fælles indvejning blev det til kun 8 kg overvægt for gruppen, det kunne lige lade sig gøre, så udrejse papirerne, vores Sars papirer var selvfølgelig i kufferten, erstatnings papirer skulle skrives ved en anden skranke, endelig igennem, så skulle de sidste TW$ bruges i den taxfrie, lidt hygge og så af sted, flyveturen var en tro kopi af udturen bare den anden vej, hjemme i Kastrup igen mandag morgen kl 09,25 vi blev hentet det var dejligt at være hjemme igen .

Det har været en meget stor oplevelse, så fremmedartet troede jeg ikke noget kunne være.

TAK FOR TUREN.

Tak til Tove for lån af dagbog