Pers' Hjemmeside.

Besøg siden 28-08-2009:

Darwin & Kakadu  Nationalpark 2008

30 – 08 & 31 – 08 – 2008

Afrejse fra Kastrup med SAS til Frankfurt og derfra efter ca.4 timers ventetid til Singapore, med Qantas afgangen fra Singapore blev forsinket ca. 45 min. men vi nåede næsten rettidigt frem til Darwin, efter ca. 28 timers rejsetid. Vi havde reserveret hotel i Darwin, så der var værelse til os selv om vi ankom kl. 04.30 om morgenen, her opstod så den eneste lille fejl i programmet, der var i vores program skrevet at vi skulle bo på Hotel City View på Espenaden i Darwin, vi blev sat af foran Hotel Mantra  ????, det var mørkt og ikke en levende sjæl at se, men der var da en portier i receptionen, som kunne fortælle at vi var landet det rigtige sted, hotellet havde skiftet navn, vi fik vores værelse, og var lidt matte oven på den lange rejse.
01 - 09 - 2008

Formiddagen blev brugt på afslapning for at komme lidt til hægterne oven på rejsen, efter middagen brugte vi på at udforske byen lidt, der kører en turist bus Toppy Tur, hvor man kan hoppe af og på som man har lyst, Darwin har gennem tiden måtte lægge ryg til mange prøvelser. Byens fødsel var til at starte med aldeles problematisk, men efter 3 forgæves forsøg på at anlægge en by her i Northern Territory, hvor kolonisterne døde som fluer, lykkedes det endelig i 1869 at få noget, der mindede om en by op at stå. Senere, under 2. Verdenskrig, førte japanske bombetogter over Darwin med planer om at svække byen, før en eventuel japansk invasion, det skete dog aldrig. Men så sent som i 1974 gjorde cyklonen Tracy sit til at lægge Darwin i graven ved at ødelægge 90 % af alle bygninger. De lokale nægtede dog at forlade den ødelagte by, og i dag er Darwin blevet en moderne by med 100.000 indbyggere – og cyklonsikrede bygninger. Det japanske bombardement sidder dybt i befolkningen, det er en af de ting som der fortælles meget om i turist områderne. Om aftenen besluttede vi os for at nyde solnedgangen, stranden mod vest lå lige på den modsatte side af vejen hvor vi boede, så det var meget nemt kun nogle få hundrede meter så var vi ved vandet, det var en flot solnedgang.

02 - 09 - 2008

I dag starter vores tredages tur i Kakadu  Nationalpark, vi blev afhentet på hotellet kl. 07.15 af Safari Connections, som er det selskab der stod for turen. Første stop på turen var et krokodille cruise på Mary floden, hvor vi ganske rigtig så flere krokodiller samt en masse andre spændende dyr og planter.   Kakadu National Park er den førende turistattraktion i Northern Territorys Top End, og du forstår hvorfor, når du har set de gamle aboriginale hulemalerier, har været tæt på salt- og ferskvandskrokodiller og beundrer vandfaldene Jim Jim Falls samt nationalparkens mange andre naturattraktioner. Herfra gik turen til et højdedrag hvor vi på vejen op for at nyde udsigten kom forbi en masse aboriginale hulemalerier, endelig oppe på højdedraget, sikken en udsigt, kl. ca. 18 var vi fremme ved overnatningsstedet, en permanent teltlejr, hvor vi blev indlogeret i to mands telte med fast gulv og rigtige senge, guiden tilberedte en dejlig middag til os og vi havde et par hyggelige timer inden det blev sengetid.

Video klip fra sejlturen på Mary River

03 - 09 - 2008
Efter en god nats søvn og et godt morgenmåltid, indtaget næsten i det fri, kørte vi til et meget smukt fladvands område, Yellow Water med et rigt fugle og dyre liv, her var selvfølgelig også krokodiller, guiden fortalte at i den våde tid stiger vandstanden op til 2 m. i området, det betyder at meget store arealer oversvømmes. Turen fortsatte til Jim Jim Falls et vandfald der falder ned igennem tre søer i 3 forskellige højder, disse søer er meget benyttet til badning, i den tørre tid som vi var der i er der ikke meget fart på vandet, så der var flere fra selskabet der fik sig en dukkert, der er en meget flot udsigt fra toppen, men turen derop, den tager på fysikken, det er stejlt opad og temperaturen var omkring 30 gr. Denne nats lejer ligger i Pine Creek, hvortil vi kom sidst på eftermiddagen. Aftensmaden blev tilberedt som dagen før borde og stole blev stillet ud i det fri og der blev bagt brød på lejer bålet i en speciel gryde med tæt låg, således at gryden blev gravet ned i gløderne fra bålet, det smagte rigtig godt, aftenen var rigtig hyggelig. Dertil kom at der også var besøg af de lokale kænguruer.
04 - 09 - 2008
I dag går turen til Katherine George hvor der skal sejles på floden, vi kan vælge om det skal være i kano eller i motorbåde, vi er lidt magelige så vi valgte den store båd, dem der skulle sejle i kano kom først af sted, ikke alle havde helt kontrol over kanoen, der skete ingen uhæld alle kom hele tilbage, vi blev ført ombord i en fladbundet flodbåd, som sejlede os op igennem Første George, her passerede vi kanofolket, det er et meget flot område, med stejle klipper næsten lodret ned i floden, for enden af Første George, hvor vi gik i land og på en flot anlagt sti gik forbi et meget lavvandet område med mange store sten op til Anden George hvor vi sejlede længere op i en lidt mindre båd, hvis det første stykke var flot, hvordan skal jeg så beskrive denne del det var bare betagende, med lodrette klipper og krystalklart vand. Herfra gik turen til Edith Falls endnu er naturskønt område, hvor frokosten blev indtaget, efter frokost var det endnu en gang mulighed for at bade i søen under vandfaldet, det blev os fortalt at der er set krokodiller i søen, men der var nu ingen at se den dag vi var der. Efter badet startede turen tilbage mod Darwin, men vi skulle lige over Pine Creek  for at bytte lidt rundt på tur deltagerne idet der var et par stykker der havde bestilt en 4 dages tur så de havde endnu en dag, vi andre måtte bare tilbage til hotellet i Darwin, hvortil vi ankom kl. ca.18.30

Videoklip fra sejlturen på Katherine George.

05 - 09 - 2008
Vi er i Darwin i dag vi har besluttet at bruge dagen til at se lidt på byen, så vi traskede lidt rundt i gaderne osede lidt i forretninger, og ellers hyggede os med lidt godt at spise, og hvad man nu ellers finder på. Vi skal også gøre klar til togturen som starter i morgen, Aftenen brugte vi ved stranden for at nyde solnedgangen, der er næsten altid nogle flotte solnedgange hernede, i aften ingen undtagelse.
06 - 09 - 2008

Dagen startede tidligt der er afgang fra hotellet kl. 07.30 vores billet til THE GHAN indbefatter afhentning på hotellet,  bussen var meget præcis, inden den kom var der en dame fra selskabet som mærkede vores bagage, der står i papirerne at ingen del må veje over 20 kg. Det er en temmelig lang køretur til jernbanestationen, efter ankomsten bliver al bagagen vejet og det med de 20 kg. Var rigtigt vores ene kuffert vejede 22,5 kg. Så får man udleveret en pose så er det bare at tage den overskydende vægt af , vi var ikke de eneste, men det hele kom med, vi måtte her have 40 kg. Med, dog ingen enhed over 20 kg.  Nå da alt det var overstået kørte bussen os op til forenden af toget for at vi kunne komme til at fotografere det, det var godt nok et langt tog,  tilbage i bussen som så kørte en afsætnings tur langs toget således at vi blev sat af ved den vogn vi havde kupe i, vi blev modtaget af et meget høflig personale blev vist ind i vores kupe, og blev instrueret om indretning og virkemåde. Turen startede til tiden, vi kørte igennem et flot og efter vores opfattelse meget særpræget landskab, første stop var i Katherine, her er et ophold på 4 timer der skal krydses med et nordgående tog og der skulle foretages noget rangering, ventetiden kunne bruges på en tur til Katherine George, vi valgte at blive, vi havde jo lige set det område, turen fortsatte mod syd , efter nogen kørsel var det spisetid, der blev kaldt til samling i spisevognen, hvor der blev anvist plads ved 4 mands borde vi kom til at dele bord med et par lidt ældre australier, som var meget snaksalige, vi fik en god sludder over middagen, de fortalte om deres gøren og laden, så vi måtte jo fortælle lidt om os selv. Da vi kom tilbage til kupeen var den omdannet til sove kupe med to senge, det var lidt tidligt at kravle til køjs så den nederste seng blev slået op igen til et par timers hygge med kaffe og småkager inden sengetid. Toget gjorde holdt fra kl. 01.00 til kl. 06.00 i Thennet Creek for rangering m.m.

Video klip fra togrejsen med The Ghan.