Pers' Hjemmeside.

Besøg siden 28-08-2009:

Alice  Springs & Red Centre. 2008

07 - 09 -2008

Efter en god nats søvn vågnede vi op, kiggede ud det var mørkt, meget mørkt, snart efter var det morgenmads tid så gik turen atter til spisevognen hvor der blev serveret et dejlig morgen måltid, så er der ca. 3 timer til vi er fremme i Alice Springs, har 27.500 indbyggere, efter ankomsten hentes bagagen, der holder schuttel busser, så er det bare at hyre sådan en til det sidste lille stykke til hotellet, som viste sig at være et moderne resort  Delux River Gum på Voyages lige ved siden af den udtørrede flod Tood River, efter indkvarteringen i annekset ved flodbredden gik vi en tur op i byen, der var ikke særlig langt, men selv om temperaturen kun var et par grader lavere end i Darwin, så var det ikke så ubehageligt for luften er mere tør her, vi var tilbage på hotellet ved spisetid, og fik et lækkert måltid i restauranten hvor vi fik et bord lige på pool kanten, efter middagen opdagede vi at der var møntvasker på stedet, så der blev vasket det er nu dejligt når bunken af vasketøj svinder ind

08 - 09 - 2008
Vi skal i dag kigge på byen, der er et par ting vi gerne vil se, til det formål købte vi billetter til en hop on hop off bus der kører turister rundt til byens turist attraktioner, vi først kørte til  The Royal Flying Doctores, her så vi hvordan arbejdet er organiseret, og fik et længere foredrag om hvordan det foregår, på landsbasis er der en aktion hvert andet minut, stor eller lille og de fortalte at beredskabet ligger sådan at ethvert hjørne ude i landet kan nås inden for 1 time, det største problem for tiden er at skaffe nok læger og sygeplejersker. Derfra kørte vi til The School on the air, her blev vist en film om udviklingen fra starten til i dag, for få år siden foregik det via kortbølge radio, noget langsommeligt, i dag er det via internettet, således at alle kan se alle via web cam, man forsøger dog at afholde nogle ”træf” så lærer, elever og forældre også ser hinanden i levende live, sidste kig i dag var på et højde drag midt i byen,  Anzac Hill, hvor der som så mange andre steder står et mindesmærke for de faldne i de krige Australien har deltaget i,  der er en meget fin udsigt over byen fra højen.

09 - 09 - 2008

I dag er det tidligt op, vi bliver hentet kl. 06.05 af Connections Safari til en tredages tur til Ayers Rock, The Olgas og Kings Canyon, bussen viser sig at være en moderne 4x4 bus bygget på en IVECO lastbils chassis, to guider så det lover godt, første stop er på et Road House et stykke mod syd, der er som på mange af de andre steder af den slags lidt dyre hold, her var der også kameler så man kunne købe sig til en kamel ride tur, så gik det ellers derudad for det er et langt stykke at køre inden vi når dagens mål endnu et par stop et ved Mt.Conner klippen der ligner Ayers Rock lidt, der er bare lige det at den er 5 gange større, men ikke så besøgt for den ligger på privat område så der er ingen adgang og for øvrigt heller ingen veje ved den, efter mange km kørsel er vi fremme ved lejren i Uluru ( Ayers Rock ) efter indkvartering fortsætter vi til The Olgas en meget stor klippeformation der ligger ca. 35 km øst for Ayers Rock,  der er den forskel på de to klipper at Ayers Rock er en stor sten, hvorimod  The Olgas er mange tæt liggende klipper, vi gør først et ophold ved det store look out hvorfra man kan se hele klippeformationen, derfra køre vi lidt længere ind til klippen og skal på stien ind i kløften turen hedder Walpa Gorge Walk køften, det er lidt sent på dagen så temperaturen er til at holde ud, det er en meget flot travetur. Nu kører vi tilbage mod Ayers Rock, for det er ved at være sol nedgangs tid,  vi kører til parkerings pladsen for busser hvorfra der er frit udsyn mod klippen, der bliver gjort meget ud af solnedgangen nogle nyder champagne og andre lækkerier, (dyrt) vi fik serveret hvidvin og snacks, desværre for de øvrige deltagere var solnedgangen ikke så flot som den vi så sidste år, men flot var det, vi kunne også se The Olgas herfra, som solen faktisk gik ned bagved, et flot syn. Turen tilbage til lejren foregår i mørke det bliver hurtigt mørkt pa denne egn, i lejren bliver der lavet aftensmad, tændt lejer bål, efter maden hygger vi os med lidt kaffe og besøg af et par kænguruer  der dristede sig hen for at se om der skulle falde lidt spiseligt af. Det blev ikke så sent inden det var sengetid, da vi skulle op før kl. 05.00.
10 - 09 - 2008
Tidligt op morgen mad kl. 05.00 for vi skal være ved Ayers Rock inden solopgang  vi kørte til østsiden af klippen, der var et par af tur deltagerne der ville bestige klippen, men desværre blev der ikke åbnet for klatring på grund af for meget vind, vi andre blev sat af og gik i solopgangen nord om klippen om til Kuniya Wark en megt flot tur vi så hvordan klippen forandrede farve efter hånden som solen kom op traveturen er ca. 7 km. lang  herfra gik vi i samlet flok ind til et lille permanent vandhul, som er en lille sø der altid er vand i selv om det sjældent regner, sidste regnbyge faldt i feb. 2007, herfra gik vi til Mala Walk som består af en række huler ( caves ) i klippen, som man mener de aboriginale brugte, de kalde i hvert fald for Mande hulen, Børne hulen, Kvinder hulen  og Køkken hulen det fortælles at stedet stadig benyttes af  de aboriginale. Efter frokost går turen mod Kings Canyon en rask køretur på 280 km. Ankomst til lejren kl. ca. 16.30, indkvartering, klargøring til aftensmad og lejer bål, igen en hyggelig aften, men igen ikke sent.
11 - 09 - 2008

Tidligt op morgenmad kl. 05.00 og så afgang mod Kings Canyon kl. 06.00 det er for at være derude inden der kommer alt for mange turister, og så lige det med varmen, vi betragtede solopgangen under vejs det er lige betagende hver dag. Vel ankommet får vi fyldt vandflaskerne og bliver lige instrueret i hvilke forholdsregler der skal tages, opstigningen var lidt barsk, det hev noget i blæsebælgen, men op kom jeg da resten af turen var ikke fysisk meget krævende, men det var en god travetur, det kan ikke beskrives det vi så på turen det er bare så utrolig flot fantastiske lodrette røde klipper, en utrolig natur, vi nåede igennem inden middags heden rigtig satte ind, jeg er ikke klar over hvor lang turen er, men det tager ca. 4 timer at trave den igennem, da vi atter var samlet ved bussen kørte vi tilbage til lejren for at spise frokost,  efter frokost går turen tilbage mod Alice Springs denne gang via en grusvej som nord øst over fra Kings Canyon Resort, det var en tur for de røde grusveje er ikke helt jævne, det bumper og støver, ikke desto mindre ser vi ude midt i dette øde landskab en cyklist med oppakning trampe i pedalerne, der skal godt nok lyst til, undervejs gjorde vi holdt ved et par lookouts for at nyde udsigten, vi nåede tilbage til hotellet ved 18 tiden lidt trætte, nu skal vi bare lige gøre klar til i morgen hvor vi skal flyve til Melbourne.

Videoklip fra Kings Canyon.

I morgen flyver vi til Melbourne