Pers' Hjemmeside.

Besøg siden 28-08-2009:

Ayers Rock

Tirsdag 09.10.2007

I dag går turen fra Perth til Alice Springs, vi havde en dejlig flyvetur, og oplevede det mærkelige at vi skulle stille urene 1 time og 30 minutter frem, så det var noget ud på eftermiddagen da vi ankom, vi havde haft lidt køligt vejr på vestkysten, her blev det sommer vi ankom til en temperatur på 40 gr. tør varme, det kan godt være der blev sukket lidt. Vi kørte med lufthavnsbussen til hotellet Novotel Outback Inn det var planlagt sådan at vi samme aften skulle ha' hentet vores udlejningsbil, men vi var kommet lidt for sent frem til hotellet, så den flinke portier ringede til bil udlejeren og aftalte afhentning næste morgen.

Vi så flere gange et gult skilt med sort tekst FLOODWAY, og tænkte på hvad det mon betød, det er en advarsel til trafikanterne om at i den kommende lavning på vejen kan der forekomme vand, på kørebanen endog i ret store mængder, tit var der i bunden af lavningen opstillet en målestok, hvorpå man kan aflæse vand standen, og derved afgøre om det er muligt at køre igennem
Onsdag 10.10.2007

Efter en god nats søvn og et dejlig morgenmåltid blev det tid til at hente bilen, en Toyota Corolla med automat gear og klimaanlæg, så det var udmærket, men så kom problemerne, at køre i venstre side af vejen er een ting ,men at køre den forkerte vej rundt i rundkørslerne, og lave store højre sving det er ikke lige noget jeg havde let ved at komme efter, et par gange forkert om en helle og et par gange i den forkerte vejside efter et sving, nå det gik uden skrammer. Turen i dag skulle ende i Kings Canyon en tur på ca. 475 Km. så der blev desværre ikke megen tid til at udforske Alice Springs, men vi skulle da lige forbi Alice Springs Telegraph Station, School of the Air og  Royal Flying Doctor Service, inden turen gik sydover, første stop var Jims Place, et Road House, eller tankstation med kiosk og cafeteria, det er en uskreven lov at man når man køre på de lange stræk tanker hver gang det er muligt, idet der kan være langt til næste mulighed for at tanke. Efter en forfriskning kørte vi videre mod syd til næste stop ved Erldunda, hvor vi ændrede retning og kørte mod vest  af Lester High Way hvor vi kørte et par hundrede km. inden vi igen ændrede retning og kørte de sidste 175 km. mod nord for at ende dagens tur i Kings Canyon, på den sidste strækning så vi kun menneskelig aktivitet tre steder, en resteplads, en farm og endelig en tankstation. Endelig efter en lang varm køretur, stadig i den for os forkerte side af vejen, nåede vi frem til  Kings Canyon Resort. et dejligt sted langt fra alting, ikke engang mobiltelefon virkede i området, efter vi havde fået os installeret kørte vi de ca. 7 km tilbage til Kings Canyon Lookout for at nyde udsigten, det var bare flot, der er i kløften anlagt to vandreture, men grundet den meget stærke varme og de mange fluer, blev det kun til at nyde det store panorama.

Torsdag 11.10.2007

Afrejse fra Kings Canyon mod Ayers Rock den første del af turen var samme vej som i går, vi så de samme ting bare fra den anden side, der er bare ikke andre veje at vælge. Til højre på Lester Highway mod Ayers Rock der kom vi ind på et nyt område, vejen var meget fin og næsten ingen trafik så det skred godt fremad, på et tidspunkt dukke en fjeld top op i horisonten, jeg havde læst om den for lige idet man ser det ligner den Ayers Rock, men det er Mount Conner, efter et kort hvil på restepladsen gå turen videre mod målet, snart dukkede skiltet med vejen til Ayers Rock Airport op og lige efter området med alle hotellerne, vi besluttede at køre direkte ud til klippen, den ligger som så meget andet i Australien i en nationalpark, det betyder entre for at komme ind, denne var en af de dyrere, det kostede 25 AU$ pr person, men så kunne man også køre ind ud som man havde lyst til i 3 dage, vi kørte turen rundt om klippen, en køretur på ca. 10 Km. i samme område ligger en anden kendt klippe Kata Tjuta ( Olgas) der er ca. 40 Km. imellem dem så vi kørte derud inden vi skulle finde hotellet, det var også et imponerende syn, vi kørte tilbage for at finde hotellet Outback Pioneer, som alle de andre steder vi har overnattet var dette også en meget fint hotel. Efter ind flytning kørte vi lidt rundt i området, for at vende tilbage til Ayers Rock for at se klippen i solnedgang, det var bare synet, den ligger der og er nærmest glødende at se på, fotos kan ikke beskrive det syn, DET skal opleves, efter den oplevelse gik turen atter tilbage til hotellet, det var vist på tide med lidt at spise, lidt afslapning inden rejsen i morgen fortsætter til Tasmainen