Pers' Hjemmeside.

Besøg siden 28-08-2009:

Perth - Bunburry - Dunsbourgh - Augusta - Pemberton - Denmark - Perth

23 - 09 - 2008

Det meste af dagen går med rejsen så der er ikke meget at berette om for denne dag bortset fra gensynsglæden ved at se familien. Nu bliver der lidt spring i datering for nogen tid bruges sammen med familien. Perth er en storby med 1,4 Mil. indbyggere, beliggende på Australiens vestkyst byen benævnes også med den ensomst beliggende storby i verden

De næste par dage tager vi til guldgraver området ved Kalgoorlie

Her er link til Kalgoorlie siden

01 - 10 - 2008

Vi besøgte det maritime museum i Perth, hvor vi bla. havde en rundvisning i en ældre udrangeret ubåd, der er ikke meget plade i sådan en. Senere besøgte vi Wierles Hill et forhenværende kommunikations center hvor der i mange år har været en kortbølge radiostation, men som nu på grund af den moderne teknik er nedlagt, og stedet er indrettet til museum for radio kommunikation det var meget interessant at se det gamle udstyr, der var også en del TV udstyr, i et lille rum bag museet var en radio amatørstation der blev anvendt som klubstation.

Panorama med udsigt over Perth fra Kings Park.

02 - 10 - 2008
I dag starter vores tur ned om det sydvestlige hjørne, vi kører fra Perth ca. kl. 9 vi skal i dag et par hundrede km. mod syd, vi kører igennem et flot frodigt landskab, til Bunburry, vi er fremme ved middagstid,  vi kører lidt omkring i området for at se på omgivelserne, strandene, havnen og byen, der er i dag en del store bølger, så der er ingen bade gæster, vi finder hotellet The Light House Beasch Resort, beliggende kun 50 m. fra havet, og lige over for fyrtårnet, der er altan på værelset med udsigt ud over vandet, her skal solnedgangen nydes, Bunburry er er Australiens 28 største by med ca. 60000 indbygger, der er et delfinarium i byen, men det er lukket da vi kommer derud
03 - 10 - 2008
I dag skal vi til Dunsbourgh, vi skal over Busselton, her findes WAs' længste Jetty den er 1876 m. og blev anlagt for at det var muligt at udskibe tømmer og andet gods fra området, yderst på den gamle bro er bygget et undervands observatorium, hvor man kan kigge ud i vandet og se på dyrelivet, vi fortsætter langs kysten som hedder Geographi Bay   til Dunsbourgh, vi tager lige et  smut ud på odden til Cape Naturaliste Light House, på tilbage turen kigger vi på Eagel Bay og  Rockey Bay et par flotte strande med masser af hvidt sand og blåt vand. Vi er fremme ved hotellet ved 16 tiden
04 - 10 - 2008
Vi fortsætter turen sydover af den gamle vej første stop er Ngilgi Cave, som er en drypstens hule blandt flere på vejen, som også hedder Cave Road, der er guidede ture hver halve time forstået på den måde at guiden fører gæster ned i caven fortæller lidt om den og derefter får man lov til at udforske den på egen hånd, nogle af passagerne er meget smalle, men ellers er det en flot hule, turen fortsatte til Margaret River, som er et verdenskendt vinområde, herfra kørte vi tilbage til kystvejen og gjorde holdt ved Hania Bay som er endnu et flot strand område, en del af turen mod Augusta førte os igennem et skovområde med mange store træer, mærkeligt ingen bark på træerne, Augusta er kun en lille by stort set kun en gade, vi fortsatte ud til fyrtårnet, og kørte igen forbi flotte strande, der var en strid blæst ved vandet den dag., vi ankom til hotellet Best Western ved 15 tiden, om aftenen ville vi i byen for at spise eneste åbne restaurant var en kinesisk restaurant, men vi fik god mad.
05 - 10 - 2008

Vi forlod Augusta ved 9 tiden vejen derfra var samme vej som vi kom ind på i går, men snart drejer vi af mod øst igen i dag går turen igennem frodige grønne områder, med meget dyrehold, ind imellem er der store arealer med vinmarker, Resortet, Kari Vally Resort, vi skal bo på ligger 15 km før Pembelton , så vi fortsætte ind til byen, på vejen ind til byen kørte vi ned til Bederup Falls et pænt stort vandfald, hvorfra vandet ender i søen ved resortet, vi kommer til byen den synes endnu mindre end den vi forlod, vi skal ud og se Closter Tree, et stort gammelt træ hvor der er bygget en platform i 60 m højde vejen derop er ved at kravle på nogle tykke jernstænger der er sat fast i træet som trin der snor sig om træet, jeg skulle ikke derop, men masse af mennesker kravlede hele vejen op, og ned igen. Vi fandt et sted hvor vi fik lidt at spise kørte så tilbage til resortet, kom til at bo sea side med balkon ud over søen, og hånd tamme papegøjer i fri luft. Det er et utrolig dejligt sted vi kom til at bo fred og ro flot natur og så søen, ved mørkets frembrud tændes der hygge lys i træerne på den modsatte side meget hyggeligt, det kan anbefales.

Videoklip med papegøjer.

06 - 10 - 2008
Vi brød op kl. ca. 9.15 i dag har vi god tid vi har ikke ret langt at køre kun ca. 165 km., turen er i modsætning til de foregående dage næste kun kørsel i skov med mange store træer inden vi kom til Warpool drejede vi ned til kysten for at se Sandy Bay som de andre strande hvidt sand blå himmel og grønt vand, vi kørte igennem byen og ud til Tree Top Work, et sti system i stål placeret på nogle høje master med højeste punkt 40 m over jorden, træerne de er bare meget højere, på tilbage vejen kørte vi langs vandet og kom forbi den gamle kulmine, vi fandt et sted at spise aftensmad inden vi kørte til motellet Comfort Inn Tree Top Working Motel

Panorama foto fra Sandy Bay

07 - 10 - 2008

Vi kørte ved 9.30 tiden, turen gik igennem spredte  skovbevoksning undervejs kiggede vi på Parry Beach en perle blandt strande, vi kiggede også på Green Pool også en strand, og Elephant Rock, nogle klippe formationer der med lidt god vilje ligner et par elefanter, herfra til Ocean Beatch Lookout og Mt. Mc Leod Lookout begge steder med en fantastisk udsigt, så kom den endelig byen Denmark, der siges at der ikke er noget der tyder på at der er relationer ti Danmark, men at navnet skulle komme fra en præst, efter at have orienteret os lidt kører vi tilbage for det der skal være vores hjem de næste par dage, vi skal nemlig mødes med familien og have et par dage sammen hernede, stedet hedder Karma Chatlets. Et virkelig skønt sted lidt vest for Denmark, stedet består af 8 små nærmest sommerhuse med op til 7 sovepladser, og de ligger med en fantastisk udsigt over grønne områder, hvor der er både kænguruer, papegøjer og mange andre fugle, vi hørte latterfuglen på et tidspunkt, det er en oplevelse.

08 - 10 - 2008

Dagen i dag skal bruges i området omkring Denmark, først kørte vi til Bornholm, ja du ser rigtig der er en lille flække der hedder sådan, navnet skulle komme fra en bornholmsk emigrant, så det lugter lidt af hjemve, Bornholm er nærmest kun en rød grusvej en brandstation og et forsamlingshus, vi fortsatte til Coesy Corner Beach, Schely Beach begge steder flotte strande herfra til klippen der kaldes Natural Bridge det siger sig selv det er en naturlig bro skabt af vulkansk aktivitet, lige ved siden af ligger The Gab en meget smal dyb kløft som bølgerne slår ind i med det rigtige vejr sprøjter vandet højt op i luften. Vi besøgte også hvalfangermuseet Wahle World kiggede på det gamle hvalfanger skib som lå der var ombord et billede galleri af skibets kaptajner den sidste var dansker, han førte skibet indtil det blev oplagt i 1976  der var også alle de andre til til den form for industri, kogeriet op skæreriet og m.m. vi sluttede dagens tur på Mt. Clerance Lookout st højdedrag i byens udkant mod havnen, god udsigt.

09 - 10 - 2008

I dag skal det bære eller briste, turen går til Bluff Noll det højeste punkt i West Australien, 1073 m. turen derop er 3,4 km. af en ikke særlig behagelig sti, jeg skal love for at det var noget der trak tænder ud, det varede to timer at komme derop, det besværlige var at man hele tiden troede at den to var toppen, men bagved lå en anden top, endelig oppe udsigt ja det kan ikke beskrives, vejret havde set lidt lurende ud, kun 10 min. efter vi var kommet op rullede skyerne ind over os så var det slut med udsigten, og koldt blev det, nedturen var ikke noget at regne for i forhold til op turen det tog 1½ time at gå ned, men så var vi også brugte, så var det hjemad til logiet.

10 - 10 - 2008
Tilbage til Perth ca. 430 km .fin vej hele vejen og næsten ingen trafik de første 300 km.

11 - 10 - 2008

Dagen brugt til hygge i Fremantle, med marked gademusikanter, også min yngling var der The Bad Piper  så er det afslapning og familie hygge indtil hjemturen der var lige så lang som udturen.

Video klip med The Bad Piper

12 - 10 - 2008
Vi besøgte i dag Perth Mint den svarer til den kongelige mønt i Danmark, de gamle bygninger er indrettet til et guld og møntmuseum, her er også salg af mønter og ædelmetaller, der står på en af dørene prøv at løfte 12,5 kg guld, det ligger godt sikret i en glasmontre og med kraftige jernbøjler omkring, det er kun lige muligt at få hånden ind i montren, og bøjlerne er så stramme at det kun er muligt at løfte guldet ca. 2 cm. Fra montrens bund. Der laves en del års mønter og mønter til andre lejligheder, den største vi så var en sølv mønt med ca. målene 100 mm i diameter og 14 mm tyk vægt 1 kg, renhed 99,9 % sølv Pris ca. 2800.kr, det forandrer sig alt efter kursen på AU$, den mønt laves også i rent guld, jeg husker ikke prisen, men mener at der var ca.45.000 AU$.
13 - 10 - 2008
Vi stod tidligt op i dag, vi ville se solopgangen fra Kings ParkVi besøgte Perth ZOO et meget flot have, med god plads til dyrene, haven var opdelt i forskellige områder, der var et for Afrikas dyr, et for Australiens dyr, vi gik omkring i flere timer, det var dejligt at se en så velanlagt en zoo.

Solopgang set fra Kings Park.

Så er der kun tilbage at sige tak for denne gang det var rigtig dejligt at opleve den Australske gæstfrihed endnu engang, dejlig at gense landet, så er der bare lige den lange tur hjem, men den klarede vi også