Pers' Hjemmeside.

Besøg siden 28-08-2009:

Shanghai 2006

07.04.06

Shanghai er en by i rivende udvikling og det officielle indbygger tal er 20 mil. Men det blev os fortalt at 30. mil. var tættere på virkeligheden. Vi startede med at køre i Bank of China for at veksle penge, og der stødte vi første gang på Kinas meget stive system, det var nemlig ikke bare lige. Men efter nogen snakken frem og tilbage fik vi da klaret det problem. Vi havde ønsket at se et computer supermarked. Det vi så var meget stort. Der var 4 etager kun med EDB. Priserne lignede dem vi ser herhjemme, og her viste det sig, at de rygter vi havde hørt om at man ikke købte noget uden at tinge om prisen passede. Der blev nu ikke foretaget de store indkøb. Evt. indkøb skulle jo transporteres rundt på turen. Så var det tid til at blive indkvarteret på hotellet, Shanghai Harbour Hotel, et stort flot hotel. Vi brugte et par timer til at slappe lidt af oven på turen og aftensmaden spiste vi på restaurant, med pinde som var spiseredskaberne i de næste 14 dage

08.04.06

Vi vågnede op til en flot dag og efter morgenmaden forlod vi hotellet kl. 8.30 og kørte ind i byen og kom til en flot gammel Kinesisk have. Efter en gåtur på kanten af den gamle bydel kom vi ind i haven, der som alle andre haver anlagt i kinesisk stil med vand, masser af koikarper, stier og broer i granit, utrolig flot og med mange turister. Som alle steder med masser af gadehandlere, og boder. Efter frokost kørte vi til Shanghais 468 meter høje TV tårn. Vi var på en udsigtsplatform i 263 m højde med en fantastisk udsigt. Resten af eftermiddagen blev brugt på forskellige markeder. Vi var på perlemarked og så hvordan man lavede naturperler. Der blev også fundet et lille baggårds kopi marked med Gucci tasker, Rolex ure, og hvad man ellers kunne tænke sig. Eftermiddagen sluttede på et stort gademarked, hvor man simpelthen kunne købe alt. Man kunne slet ikke blive fri for at købe og igen var den der med at tinge om prisen. Jeg købte et lille lomme tre ben til kameraet. Startprisen var 85 Yuan, handlen blev sluttet på 20 yuan, det viste sig at være en dårlig handel, for et andet sted blev der købt et næsten magen til for 15 yuan. Efter aftensmaden var vi på en aften sejltur på Yangtze. Det var lige blevet mørkt, så lysreklamer og diverse storskærme kom helt til sin ret. Vi sluttede dagen med en aften tur på The Bund, et område langs floden hvorfra vi rigtig kunne se alt lyset på bygningerne overfor.

Videoklip fra Tv tårnet

09.04.06
Det havde regnet og tordnet i nat, så det var lidt klamt vejr vi stod op til. Vi kørte nord vest på til en mindre by ved navn Suzhou, hvor der skulle være rigtig flot. Vi besøgte først en kinesisk have med alle de traditionelle ting, og derefter så vi det tilbageværende af den gamle bymur, hvoraf der kun er et mindre stykke tilbage, men dog også en byport, indrettet sådan at når først fjenden kom igennem den første port blev de fanget i en gård med endnu en port, og var derfor lettere at nedkæmpe. Efter frokost kørte vi til et silke spinderi og så der hvordan man udvinder silke lige fra den enkelte kupon over spinden til væven, for til sidst at blive ført ind i fabrikkens salgslokale, med en masse skønne produkter